Spring naar content

Blog

Bedrijven met een gracht

Mark Wiertz

Het begrip gracht (in het engels “ moat”) verwijst naar de slotgracht rond een kasteel. In de Middeleeuwen werd een gracht rond een kasteel gegraven. Hierdoor konden vijanden moeilijker het kasteel bereiken, en was het gemakkelijk om het kasteel te verdedigen. Hoe breder de gracht, hoe moeilijker het was om het kasteel aan te vallen. De gracht wordt gebruikt als een beeldspraak voor een duurzaam concurrentievoordeel dat een bedrijf heeft. Hoe sterker dat voordeel, hoe breder de gracht. Succesvolle bedrijven zijn zeer winstgevend en dit trekt concurrentie aan. Bij een brede gracht is dat moeilijker.

Een duurzaam concurrentievoordeel kan uit meerdere bronnen bestaan:

1. Een sterk merk

Een sterk merk kan consumenten overtuigen om toch meer te betalen voor een product, ondanks dat er een vergelijkbaar goedkoper alternatief bestaat. Ook associeert men een sterk merk vaak met een teken van kwaliteit, waardoor men sneller naar deze producten grijpt.

Een bekend voorbeeld is Coca-Cola. Volgens Forbes het op vier na meest waardevolle merk ter wereld. Het kent een rijke geschiedenis. Niet alleen helpt haar merknaam het bedrijf meer drankjes verkopen, maar ook houdt het haar superieure verpakkings- en distributieketen in stand.

2. Patenten en licenties

Patenten en licenties geven sommige bedrijven een legale monopolie. Patenten zijn bijvoorbeeld zeer belangrijk in de biotech en farmaceutische industrie. Een patent op een bepaald medicijn kan een bedrijf een legaal monopolie geven tot wel 20 jaar zonder zich zorgen te hoeven maken om de concurrentie. Licenties worden vaak vanuit overheden gegeven aan bedrijven. Deze bedrijven hebben vaak geen directe concurrenten, en dus een concurrentievoordeel.

3. Hoge overstapkosten

Hoge overstapkosten zijn één van de meest krachtige typen concurrentievoordeel, omdat ze cliënten jaren aan een bedrijf kunnen binden zonder grote risico’s dat een klant zomaar overstapt naar een concurrent. Overstapkosten hebben niet alleen betrekking op geld, maar ook op de moeite, tijd en psychologische belasting die overstappen naar een concurrent met zich meebrengt.

Een bekend voorbeeld is Apple. Wie eenmaal een iPhone heeft, vindt waarschijnlijk een Apple laptop ook heel prettig. Je kan apps en informatie dan moeiteloos tussen beide apparaten uitwisselen. Wie eenmaal meerdere apps gekocht heeft, en geïnvesteerd heeft in meerdere dure elektronica zal niet zo snel overstappen naar een Samsung telefoon.

4. Het ‘netwerkeffect’

Hoe meer mensen gebruik van je maken, des te waardevoller het bedrijf. Deze bijzonder concurrentievoordeel wordt het ‘netwerkeffect‘ genoemd. Bedrijven die profiteren van een netwerkeffect kunnen uit verschillende branches komen, maar ze hebben allemaal dezelfde unieke gracht, namelijk dat de waarde van hun product of dienst toeneemt zodra er meer mensen gebruik van maken.

Microsoft is ook een goed voorbeeld. Heel veel mensen gebruiken Word, Excel en Powerpoint omdat….veel mensen gebruik maken van Word, Excel en Powerpoint. Ondanks dat er prima alternatieven zijn blijft Microsoft Office de ongekende marktleider. Veel bedrijven willen namelijk niet het risico lopen dat hun bestanden niet geopend kunnen worden door andere bedrijven.

5. Kostenvoordeel

Bedrijven die producten of diensten tegen lagere kosten kunnen produceren dan hun concurrenten, kunnen vaak dezelfde prijzen hanteren als de concurrentie en zo extra winst boeken, of prijzen vragen waarvoor de concurrentie niet kan leveren.

Amazon zal altijd lagere kosten kunnen hanteren dan traditionele retailers omdat ze geen dure winkels met personeel hoeven te betalen. Het kostenvoordeel dat Amazon heeft ten opzichte van de traditionele winkel, komt ten gunste aan de consument met lagere prijzen. Voor consumenten zal shoppen bij de winkel met de laagste prijs voor hetzelfde product altijd interessanter zijn.

Hoe breder de gracht, hoe betrouwbaarder de belegging

De gracht is op zichzelf geen voorspeller, maar het is een teken van stabiliteit waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt bij het kopen van aandelen. Bedrijven met een brede gracht hebben bewezen resistent te zijn tegen periodes van recessie, en met meer ontspannen prijsdalingen. Zo kan het bedrijf een hogere omzet, betere marges en bovenal stevige rendementen op geïnvesteerd kapitaal behalen. En deze factoren zorgen voor een gestage toename van de intrinsieke waarde van de onderneming.

Bij Rouws & Ceulen beleggen we graag in bedrijven die zichzelf door de tijd heen bewezen hebben. We kiezen dus voor degelijk en betrouwbaar. De gracht van de bedrijven waarin we investeren, is daarbij zeker een indicator.

Meer weten over onze visie van manier van beleggen?